Akhawati :)

Akhawati :)
“Siapa yang melepaskan kesusahan seorang mukmin di dunia niscaya Allah akan melepaskan kesusahannya di akhirat. Siapa yang memudahkan orang yang kesusahan, niscaya Allah akan memudahkan (urusannya) di dunia dan di akhirat. Siapa yang menutupi (aib) seorang muslim, nescaya Allah akan menutupi (aibnya) di dunia dan di akhirat. Dan Allah selalu menolong hamba-Nya jika hamba tersebut menolong saudaranya.” (Riwayat Muslim)

Wednesday, April 3, 2013

Bilamana Allah Mencintai :D


Bismillahirahmanirrahim.

Sekali lagi setelah lama blog ni dibiarkan bersawang.Akhirnya saya ada masa untuk mengupdate. Alhamdulillah.Selamat membaca, Semoga bermanfaat untuk hati :)



Untuk seorang rakyat biasa mencintai rajanya itu tidak pelik.Tapi cuba kita bayangkan bilamana seorang raja mengisytiharkan cintanya pada rakyatnya.Seorang yang tinggi darjatnya menyatakan cinta pada mereka yang berkelas bawahan.Aneh bukan !

Dan untuk kali ini, suka saya berkongsi tentang cinta Allah pada hambaNya.Mungkin ada yang tertanya2,Sungguhkah Allah Yang Maha Kuasa mencintai hambanya yang tak punya apa2?

Dan Allah Yang Maha Penyayang.Menjawab persoalan ini.Dalam sebuah hadith qudsi yang diriwayatkan oleh Imam Bukhari dari Abu Hurairah r.a.

Rasulullah Saw bersabda: Sesungguhnya Allah SWT jika mencintai seorang hamba, maka Dia memanggil malaikat Jibril dan berkata: “Wahai Jibril, aku mencintai orang ini maka cintailah dia!” Maka Jibril pun mencintainya, lalu Jibril mengumumkannya kepada seluruh penduduk langit dan berkata: “Wahai penduduk langit, sesungguhnya Allah mencintai orang ini, maka cintai pulalah dia oleh kalian semua, maka seluruh penduduk langit pun mencintainya. Kemudian orang itu pun dicintai oleh segenap makhluk Allah di muka bumi ini.” 



Subhanallah! Nampak tak? Betapa tingginya rahmat dan kasih sayang Allah pada hambaNya.Allah , bilamana DIA mencintai seseorang.DIA tidak berdiam diri.Malahan cintaNya itu diisytiharkan. Disebarkan.
Maka seluruh penduduk langit kan turut mencintai.Dan hamba itu dicintai segenap makhluk Allah yang ada dibumi.

Allah.

Bilamana seseorang itu dicintai Allah, Maka Allah campakkan kedalam hatinya ketenangan, kedamaian, bahagia penuh kasih dan cinta serta perlindunganNya.Segala keperluannya akan dicukupkan.Segala permintaannya akan diperkenankan..Tiada yang menghijab doanya pada Yang Yang Esa dan diakhirat kelak dia mendapat rahmat dan perlindungan Allah dari azab neraka.Bahagiakan?

Berkaitan dengan betapa Allah sangat mencintai hambanya :) Ada lagi satu hadith diriwayatkan oleh Imam Bukhari yang sangat biasa kita dengar dan sukalah untuk saya kongsikan di sini.

“Jika telah lewat tengah malam atau sepertiga malam yang akhir, Allah Yang Maha Mulia dan Agung turun kelangit yang paling rendah (langit dunia), lalu berkata: Adakah orang yang meminta kepada-Ku saat ini, pasti akan aku beri, adakah orang yang memohon ampun, pasti aku ampuni, adakah orang yang bertaubat, pasti aku berikan taubat-Ku, adakah orang yang memerlukan-Ku, pasti akan aku penuhi.” Dan itu terjadi setiap malam hingga terbit fajar”. (HR. Bukhari)


Alangkah indahnya jika kita beribadah kepadaNya,tidak kira siang ataupun malam, Berdiri ataupun duduk, dalam sedih atau gembira hanya atas dasar cinta kita kepadaNya bukan kerana takutkan siksa nerakaNya.Walaupun perkara itu tidak salah.Tapi bukankah Allah terlalu cinta pada kita.
Dan FirmanNya dalam surah Al-Maidah:54 .
“Maka Allah SWT akan mendatangkan suatu kaum yang Allah cintai dan merekapun mencintai Allah”

Jom buru cinta Allah ! :D

Wallau'alam.


1 comment: