Akhawati :)

Akhawati :)
“Siapa yang melepaskan kesusahan seorang mukmin di dunia niscaya Allah akan melepaskan kesusahannya di akhirat. Siapa yang memudahkan orang yang kesusahan, niscaya Allah akan memudahkan (urusannya) di dunia dan di akhirat. Siapa yang menutupi (aib) seorang muslim, nescaya Allah akan menutupi (aibnya) di dunia dan di akhirat. Dan Allah selalu menolong hamba-Nya jika hamba tersebut menolong saudaranya.” (Riwayat Muslim)

Wednesday, June 4, 2014

Al-Fahmu MinAllah.

Bismillahirahmanirahim.

Dah lama sangat tak menulis sebenarnya. Bukan tak nak tulis. Banyak kali dah jari ni cuba menaip. tapi memang tak tertaip. Bila ada idea nak menulis, terus duduk depan laptop, tiba-tiba je, hilang terus idea. Arghhh..Stressnya~


Tiba-tiba teringat, ada satu masa tu, waktu tu rasa futur sangat. Imtihan nak dekat, Belajar dalam kuliah pun macam rushing, sebab waktu tu cuti winter lama. Kiranya sem tu dipendekkan, lecturer pula mengajar macam lipas kudung! Sedar je, dah study week. Masa tu, memang rasa banyak sangat silibus yang perlu dicover dan yang part paling best bila baca, tak faham-faham. Baca lagi, tak juga faham. Tak tahu kenapa. Waktu tu memang rasa nak tidur je ! Serius Tension sangat !  (Kononnya bila tidur tu, boleh lah lupakan kejap masalah tu.Hehehe)

"Aku dah usaha kenapa Allah tak bagi-bagi?"
"Aku dah all out, kenapa tak ada hasil?"
"Aku dah baca banyak kali, kenapa tak faham-faham?"

Dalam keadaan yang menyesakkan , Allah datangkan seorang ukhti yang Super Duper Caring !(Itulah antara reason, kenapa saya sayang sangat pada akhawat !  ) Tiba-tiba je duduk dekat sebelah,

"Anti, anti okay tak ni?"

"Ntah." Cuba nak sembunyikan sebenarnya, malu, tapi dia pujuk juga,

"Cuba cerita, masalah tak selesai kalau anti simpan."

Lepas dipujuk-pujuk akhirnya, cerita pun dibuka dan terjadilah drama sinetron disitu. Air mata mengalir macam air sungai.(Okay, itu melebih sebenarnya)

"Anti, الفهم من الله.(Kefahaman itu dari Allah) Anti,usahalah macam mana pun, natijahnya tetap urusan Allah. Jadi, kalau dah usaha, jangan lupa gantung harapan tu pada Allah. Bagus dah anti baca buku, tapi anti jangan harapkan yang result anti akan cemerlang disebabkan usaha anti. Ingat selalu ukhti, Usaha adalah bahagian kita, hasilnya adalah urusan DIA. "

Okay. Sejujurnya memang saya tertampar.

Terlupa akan adanya ayat ni (2:282) ,

" واتقوا الله ويعلمكم الله والله بكل شئ عليم...
"Dan bertaqwalah kepada Allah dan Allah mengajarmu, dan Allah Maha Mengetahui segala sesuatu"

Kita hanya akan tahu apa yang Allah izinkan kita untuk tahu. Itu pentingnya, kena doa selalu, agar Allah bukakan pintu hati, mudahkan ilmu untuk masuk dalam hati. Ilmu tu cahaya, dan one thing,  cahaya tak akan mampu menembusi hati yang legap. Sebab tu, dalam menuntut ilmu, banyak sangat benda yang kita kena jaga, nak cemerlang dalam pelajaran banyak pantang larang. Jauhi maksiat, hindari perkara-perkara yang mungkin menggelapkan hati.

Okay, sekarang cuba ambil Al-Quran terjemahan dan buka Surah Al-mukminun, Surah ke (23:1-3),

قَدۡ أَفۡلَحَ ٱلۡمُؤۡمِنُونَ (١) ٱلَّذِينَ هُمۡ فِى صَلَاتِہِمۡ خَـٰشِعُونَ (٢)وَٱلَّذِينَ هُمۡ عَنِ ٱللَّغۡوِ مُعۡرِضُونَ (٣ "
" Sesungguhnya beruntunglah orang-orang yang beriman(1) (yaitu) orang-orang yang khusyu' dalam solatnya(2)  Dan orang-orang yang menjauhkan diri dari (perbuatan dan perkataan) yang tiada berguna,(3)"
So, kalau nak jadi orang yang beruntung, First, kena fokus.Barulah kita nampak apa yang kita nak capai sebenarnya, masa tu kita tahu apa yang patut diprioritikan dan apa yang patut dikemudiakan.Second, kena hindari benda-benda yang melalaikan, yang membuang masa, bahkan yang menggelapkan hati.Dengan cara ni, InsyaAllah ilmu lebih mudah untuk kita terima.Barulah boleh berjaya dengan penuh keberuntungan !

Rasa macam baru tersedar. Ya lah, selama ni asyik mengeluh je. Sikit-sikit pertikai, Sikit-sikit mempersoal. Rasa macam diri ni berhak dapat yang terbaik je.



Benarlah Firman Allah dalam Surah Al-Ma'arij (70:19-20) ,

"ان الانسان خلق هلوعا"
"Sesungguhnya manusia diciptakan bersifat suka mengeluh"

" اذا مسه الشر الجزوعا "
  "Apabila dia ditimpa kesusahan dia berkeluh-kesah"

Manusia memang suka mengeluh, pantang diuji sikit, cepat je melatah. Allah tarik sikit je nikmat, dah mengeluh macam hilang semuanya. Aduyai,lemahnya ! Sedangkan dalam halaqah,daurah dan macam-macam lagi program dah berbuih mulut mulut murabbi/ah kita taujih kita, ingatkan kita tentang ujian, bagi tazkirah. Tapi bila datang ujian, perkataan sabar macam tak pernah dengar.

Nampak tak?Kita selalu sedih kalau tak dapat apa yang kita nak, sampai kita tak perasan Allah dah cukupkan segala keperluan kita ! Ketandusan nilai SYUKUR rupanya kita ni.Sedangkan Allah dah bagitahu, Makin kita bersyukur, Makin Allah tambah.Tak percaya cuba buka surah Ibrahim ayat 14:7,


"وَإِذْ تَأَذَّنَ رَبُّكُمْ لَئِنْ شَكَرْتُمْ لَأَزِيدَنَّكُمْ ۖ وَلَئِنْ كَفَرْتُمْ إِنَّ عَذَابِي لَشَدِيدٌ"

"Dan (ingatlah) tatakala Tuhan kamu memberitahu: "Demi sesungguhnya! Jika kamu bersyukur nescaya Aku akan tambahi nikmatKu kepada kamu, dan demi sesungguhnya, jika kamu kufur ingkar sesungguhnya azabKu amatlah keras"


Wllahu'alam.
Moga Allah cinta :)

No comments:

Post a Comment